2011年1月27日木曜日

ステルス機技術のドキュメント動画 Documentary on Stealth Aircraft Technology

ステルス機の欠点と制限
空力的不安定性

ステルス機はレーダー反射断面積(RCS)を減少させるために、空力的洗練度に劣る造形とならざるを得ないので、機体制御が困難になる。これを解決するには、高性能な機体制御系統やフライ・バイ・ワイヤなどが必要となる。

電波使用制限
レーダーなどを使用して自ら電波を発信してしまうと、それを逆探知されてしまい、せっかくのステルス性が台無しになる。このため、ステルス機は自分からレーダーなどを使用することが出来ない。

搭載量
爆弾やミサイルなどを機外に装着すると、そのせいでRCSが増大するので、ステルス性が失われる。このため、ステルス機は基本的に搭載兵器は全て爆弾倉(ウエポン・ベイ)内部に搭載する必要があり、兵装搭載量が少なくなりがちである。

維持費
ステルス性を維持するためには、常に機体表面の研磨や電波吸収性塗料による塗装が必要であり、維持費・整備費が高価になる。


Development in the United States occurred in 1958, where earlier attempts in preventing radar tracking of its U-2 spy planes during the Cold War by the Soviet Union had been unsuccessful. Designers turned to develop a particular shape for planes that tended to reduce detection, by redirecting electromagnetic waves from radars. Radar-absorbent material was also tested and made to reduce or block radar signals that reflect off from the surface of planes. Such changes to shape and surface composition form stealth technology as currently used on the Northrop Grumman B-2 Spirit “Stealth Bomber”. The concept of stealth is to operate or hide without giving enemy forces any indications as to the presence of friendly forces. This concept was first explored through camouflage by blending into the background visual clutter. As the potency of detection and interception technologies (radar, IRST, surface-to-air missiles etc.) have increased over time, so too has the extent to which the design and operation of military personnel and vehicles have been affected in response. Some military uniforms are treated with chemicals to reduce their infrared signature. A modern “stealth” vehicle will generally have been designed from the outset to have reduced or controlled signature. Varying degrees of stealth can be achieved. The exact level and nature of stealth embodied in a particular design is determined by the prediction of likely threat capabilities.






  

source    wikipedia

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